/nl-nl/hoofdbanners/20181119-syntus-049_lowres.jpg?width=1027&height=273&ext=.jpg

Hoe reis je met de bus?

Is dit je eerste busreis of is het alweer een tijdje geleden dat je in een bus stapte? Op deze pagina geven wij antwoord op de meest gestelde vragen van reizigers. Zo ga je goed voorbereid en zonder zorgen op stap. Om het je nog makkelijker te maken hebben we de vragen ingedeeld in categorieën: de bushalte, de dienstregeling en betalen.

Speciaal voor ouderen worden er op diverse plaatsen in de provincie inloopspreekuren gehouden door onze OV-ambassadeurs. Hier ontvangt men meer informatie over reizen met het OV. 
De bushalte
/getmedia/84daf88a-91be-48ee-9b7f-14f688d81052/hoe-reis-je-met-de-bus-halte.jpg?width=451&height=150&ext=.jpg

Waar is een bushalte bij mij in de buurt?

De makkelijkste manier om daar achter te komen is met onze reisplanner. Die berekent voor jou de snelste route met het OV. Vaak gaat hij uit van de dichtstbijzijnde halte, maar soms kiest de reisplanner een halte verderop als je daardoor sneller op je eindbestemming aankomt.  

Hoe weet ik welke bushalte ik moet hebben?

Plan je reis via onze reisplanner. De planner geeft aan welke bus en halte jij moet hebben en welke richting/eindbestemming de bus heeft (bijvoorbeeld Centraal Station). De naam van de halte vind je altijd bij de halte zelf: op de haltepaal en/of op het bord met vertrektijden. Soms zijn er twee haltes tegenover elkaar met dezelfde naam. Kijk dan goed welke richting/eindbestemming er op de haltepaal en/of bord met vertrektijden staat.

Welke bussen vertrekken er vanaf mijn halte?

Op deze pagina zie je alle bussen die vanaf jouw halte vertrekken met de vertrektijden erbij. Check hier ook meteen de actuele vertrektijden: het kan zijn dat jouw bus een paar minuten eerder of later is. Heb je liever een brochure van papier met de belangrijkste buslijnen bij jou in de buurt? Vraag deze dan gratis aan via de klantenservice of haal hem op bij de servicewinkel van Syntus Utrecht.

Bij de haltes zelf vind je ook alle buslijnen en vertrektijden op de haltepaal of het bord.   

Hoe vroeg moet ik bij de halte staan?

De buschauffeur leeft de dienstregeling zo goed mogelijk na, maar soms is de bus net iets vroeger of later dan gepland. Zorg daarom dat je op tijd bij de bushalte staat. Vijf minuten van tevoren is voldoende.  
De dienstregeling
/getmedia/2190a8a5-ca39-4f37-a211-a4d410262722/afbeelding-halte.jpg?width=451&height=150&ext=.jpg

Rijdt er een bus waar ik naartoe wil?

Wil je zeker weten dat er een bus naar jouw eindbestemming rijdt? Plan dan je reis in met de reisplanner. Dan zie je meteen of je met de bus op jouw gewenste locatie kunt komen. En je kunt er ook meteen je terugreis plannen.

Hoe laat vertrekt mijn bus?

Weet je al welke bus je moet hebben maar nog niet hoe vaak hij rijdt en wat de vertrektijden zijn? Kies dan hier  jouw lijn. Klik op ‘Bekijk dienstregeling’ en je ziet direct op welke dagen jouw bus rijdt en wat de geplande vertrektijden zijn.

Welke route rijdt mijn bus?

Wil je precies de route van jouw bus weten? Plan dan jouw reis in de reisplanner en selecteer daarna één van de reisopties. Bekijk je de website op je mobiel? Dan zie je rechts bovenin ‘Toon kaart’. Klik dat aan en je ziet direct welke route jouw bus neemt en langs welke haltes hij komt.

Hoe weet ik welke bus ik moet hebben?

Plan je reis in onze reisplanner. Dan zie je welke halte je moet hebben, hoe laat je bus vertrekt, het nummer van de bus en op welke halte je uit moet stappen. Zo kun je tijdens je rit zien langs welke haltes je komt en hoe laat je ongeveer bij jouw eindhalte aankomt).
Elke bus heeft het lijnnummer en eindbestemming  op de voor- en zijkant staan. Zo zie je in één oogopslag in welke bus je moet stappen.
 

Hoe weet de buschauffeur dat ik mee wil?

Komt jouw bus eraan? Steek dan even je hand op. Zo weet de buschauffeur dat je mee wilt.

Hoe weet ik wanneer ik moet uitstappen?

Soms weet je niet wanneer je bij jouw eindhalte bent. Als je bijvoorbeeld in een onbekende stad bent of een andere bus pakt dan normaal. Hoe voorkom je dat je dan je halte mist? Je kunt natuurlijk altijd aan de chauffeur vragen of hij/zij jou een seintje wilt geven als je moet uitstappen. Maar in de bus hangt ook een reisinformatiescherm waarop je alle volgende haltes ziet (met actuele aankomsttijd). Zo kun je makkelijk zelf zien wanneer je eruit moet. Ook worden alle haltes automatisch omgeroepen. Is jouw halte aan de beurt? Druk dan op de rode stopknop om de chauffeur te laten weten dat je er de eerstvolgende halte uit wilt.

Hoe weet ik of ik mijn overstap ga halen?

Haal ik de aansluitende bus wel? Je bent niet de enige reiziger die overstappen spannend vindt. Zeker als het belangrijk is dat je jouw geplande overstap haalt. Maak je je zorgen dat je het net niet redt, leg dat dan voor aan de chauffeur. Hij/zij kan dan contact opnemen met de chauffeur van de aansluitende bus. In sommige gevallen kan hij dan nog even op je wachten.
Betalen
/getmedia/eb8311c2-db64-48ed-97c4-89faec886b61/hoe-reis-je-met-de-bus-betalen-OVpay.png?width=451&height=150&ext=.png

Hoe kan ik betalen?

Dat kan op een aantal manieren. Welke manier voor jou het voordeligst is, hangt af van jouw reisgedrag.

  • Reis je niet zo vaak met het OV?  Check dan in en uit met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiele telefoon. Je houdt deze tijdens het instappen tegen de kaartlezer en - bliep! - je bent ingecheckt. Als je uitstapt check je op dezelfde manier, met dezelfde pas weer uit. Zo simpel is het. Het lijkt op contactloos betalen in de supermarkt. Het verschil: je checkt als je uitstapt ook weer uit. Deze manier van betalen heet OVpay
  • In de 9292 of Tranzer apps koop je heel simpel jouw busticket. De tickets in de 9292-app betaal je  iDEAL, Apple Pay, Google Pay of met een creditcard (Visa, Mastercard of American Express). De tickets in de app van Tranzer met iDeal of creditcard. Tijdens het instappen laat je het ticket op je smartphone aan de chauffeur zien. Let op: je betaalt hier wel wat servicekosten over. 
  • Wil je liever niet met je betaalpas in- en uitchecken? Dan kan je ook een anonieme OV-chipkaart kopen. Zie hier waar deze te koop zijn: Servicepuntenzoeker - OV-chipkaart.nl
  • Reis je regelmatig met het OV en wil je een abonnement? Dan is een persoonlijke OV-chipkaart waar je een abonnement op laat zetten voordeliger. Hier vind je meer informatie over reizen met een OV-chipkaart
  • Je kan vanaf 1 oktober 2024 geen losse kaartjes meer pinnen bij de chauffeur. De losse kaartjes zijn alleen vooraf te koop in onze servicewinkel in Amersfoort, de servicewinkel van U-OV in Utrecht en bij de tramhaltes van U-OV. Hier vind je de prijzen van losse buskaartjes. Dit is vaak wel wat duurder dan in - en uitchecken met je betaalpas (OVpay). Liever met contant geld een kaartje kopen? Dat kan ook in onze servicewinkel in Amersfoort. 

Wist je dat...
  • Kinderen t/m 3 jaar altijd gratis meereizen? Daarnaast mag je in de bussen van Syntus Utrecht en U-OV als volwassene maximaal 3 kinderen van 4 t/m 11 jaar gratis meenemen. Let op: zonder volwassene reizen kinderen niet gratis mee. 
  • In heel Nederland krijgen kinderen van 4 t/m 11 jaar en 65-plussers 34% korting krijgen op de bus, tram en metro. Deze korting krijgen ze door te reizen met hun betaalpas of creditcard. Om deze korting te ontvangen moeten ze hun leeftijd wel eerst even koppelen aan de betaalpas. Dat kan in de OVpay app. Of door te reizen met een persoonlijke OV-chipkaart.

Kan ik zonder OV-chipkaart ook met de bus mee?

Ja hoor, dat kan ook. Je kan gewoon in- en uitchecken met je contactloze betaalpas, creditcard of je mobiel (OVpay). Dit is ook de goedkoopste manier van betalen. Je betaalt dan per kilometer. Of je koopt via de apps 9292 of Tranzer een ticket met iDEAL. 

Je kan vanaf 1 oktober 2024 geen kaartje meer pinnen bij de buschauffeur. Je kan nog wel vooraf een kaartje kopen in onze servicewinkel in Amersfoort, de servicewinkel van U-OV in Utrecht en bij de tramhaltes van U-OV. Liever met contant geld een kaartje kopen? Dat kan ook in onze servicewinkel in Amersfoort. 

Wat kost een busrit?

Dat hangt af van de afstand die je reist en het vervoerbewijs dat je gebruikt. Heb je een OV-chipkaart, een (kortings)abonnement of check je in- en uit met je contactloze betaalpas/creditcard/mobiel (OVpay)? Meestal betaal je een opstaptarief en een prijs per kilometer (bekijk hier het actuele tarief). 

  • Reizen door in- en uit te checken met je betaalpas, creditcard of mobiel: plan je reis in de reisplanner en klik op de reis die jij wilt maken. Onderaan zie je wat de totale reis je kost (voltarief saldo). Let op: zorg wel voor voldoende saldo op jouw rekening. 
  • Reizen met een e-ticket: plan de reis in de app van 9292 of Tranzer en je ziet direct wat jouw reis kost.
  • Reizen met een OV-chipkaart: plan je reis in de reisplanner en klik op de reis die jij wilt maken. Onderaan zie je wat de totale reis je kost (voltarief saldo). Let op: zorg wel voor voldoende saldo op jouw OV-chipkaart. Minimaal 4 euro als je met de bus gaat. 
  • Los buskaartje: de prijs voor een los buskaartje wordt bepaald door het aantal zones dat je met de bus reist. Op deze pagina vind je de actuele prijzen. Wil je weten hoeveel zones je reist? Plan dan hier je reis en vink rechtsboven het hokje met 'zones' aan. Je koopt dit kaartje vooraf in onze servicewinkel in Amersfoort, de servicewinkel van U-OV in Utrecht  of bij de tramhaltes van U-OV. Meestal kost dit wel wat meer dan reizen op saldo.

Mogen kinderen gratis met de bus?

In heel 2024 en 2025 reizen kinderen van 4 t/m 11 jaar gratis met je mee. Per volwassene mogen er 3 kinderen van 4 t/m 11 jaar gratis mee reizen. De kunnen gewoon met je instappen en hebben geen vervoerbewijs nodig. Kinderen t/m 3 jaar reizen altijd gratis mee in het OV. 

Kan ik ook voor meerdere mensen betalen?

Ja, dat kan door:
  • Je medereiziger laten inchecken op een 2e, 3e … (digitale) betaalpas/creditcard. Jouw plastic betaalpas wordt als andere pas gezien dan die op je mobiel of smartwatch. Dus jij kan op jouw plastic betaalpas reizen terwijl jouw medereiziger op een andere betaalpas of de betaalpas op jouw mobiel reist. 
  • Vooraf e-tickets kopen in de app van 9292 of Tranzer.
  • Vooraf kaartjes kopen in onze servicewinkel in Amersfoort, de servicewinkel van U-OV in Utrecht en bij de tramhaltes van U-OV.
  • Een anonieme OV-chipkaart kopen (zie hier waar deze te koop zijn): Servicepuntenzoeker - OV-chipkaart.nl

Kinderen van 4 t/m 11 jaar reizen gratis met een volwassene mee en hebben geen kaartje dan nodig (max. 3 kinderen gratis per volwassene). Kinderen t/m 3 reizen ook altijd gratis.