Vanaf 1 oktober einde kaartverkoop in de bus

2-9-2024
Vanaf 1 oktober 2024 kan je geen losse kaartjes meer kopen in onze bussen. Met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel check je eenvoudig in en uit bij de deur. 
 
Sinds maart 2023 kan je bij Syntus Utrecht in- en uitchecken met je betaalpas, creditcard of mobiel (OVpay). Afgelopen jaar zien we dat steeds meer reizigers hiervan gebruik maken. Er worden dan ook steeds minder losse kaartjes bij de buschauffeur gekocht.

Waarom geen losse kaartjes meer?
  • Je checkt net zo makkelijk in- en uit met je betaalpas, creditcard of mobiel (OVpay).
  • Vaak is een los kaartje pinnen duurder dan in- en uitchecken met diezelfde pas. Plan jouw reis en zie wat jouw reis kost (saldo voltarief). 
  • Kinderen t/m 11 jaar reizen gratis mee met een volwassene (maximaal 3 kinderen per volwassene). 
Hoe reis jij vanaf 1 oktober 2024?
Er blijven nog steeds heel veel mogelijkheden over om te betalen voor jouw busrit. Je kan:
  • In en uitchecken met je betaalpas, creditcard of mobiel. Je hoeft je hier nergens voor aan te melden. Dit is vaak ook nog eens goedkoper dan een buskaartje pinnen bij de buschauffeur, want je betaalt dan de rit op basis van het kilometertarief. Lees hier meer over. 
  • In- en uitchecken met je OV-chipkaart.
  • Vooraf een e-ticket kopen in de 9292 app of de Tranzer app. Ook handig als je voor meerdere mensen wil betalen.
  • Vooraf een kaartje kopen in onze servicewinkel in Amersfoort, de servicewinkel van U-OV in Utrecht en bij de tramhaltes van U-OV.

Veel gestelde vragen

Waarom stopt de verkoop in de bus van losse kaartjes?

  • Je checkt net zo makkelijk in- en uit met je betaalpas, creditcard of mobiel (OVpay).
  • Vaak is een los kaartje pinnen duurder dan in- en uitchecken met diezelfde betaalpas. 

Ik wil een kaartje kopen bij de buschauffeur, kan dat nog?

Vanaf 1 oktober 2024 is dat niet meer mogelijk. Er blijven nog steeds heel veel mogelijkheden over om te betalen voor jouw busrit. Je kan:
  • In- en uitchecken met je betaalpas, creditcard of mobiel. Je hoeft je hier nergens voor aan te melden en het vaak nog goedkoper dan een los kaartje pinnen bij de buschauffeur. Lees hier meer over.
  • In- en uitchecken met je OV-chipkaart.
  • Een e-ticket kopen in de 9292 app of de Tranzer app
  • Vooraf kaartje kopen in onze servicewinkel in Amersfoort, de servicewinkel van U-OV in Utrecht en bij de tramhaltes van U-OV.

Hoe reis ik met een kind zonder eigen betaalpas?

Kinderen van 4 t/m 11 jaar reizen gratis met een volwassene mee en hebben geen kaartje dan nodig (max. 3 kinderen gratis per volwassene). Kinderen t/m 3 reizen ook altijd gratis. Is jouw kind ouder dan 11 jaar of reis je met meer dan 3 kinderen? Dan kan je:
  • Een kind/je kinderen laten inchecken op een 2e, 3e … (digitale) betaalpas/creditcard. Jouw plastic betaalpas wordt als andere pas gezien dan die op je mobiel of smartwatch. Dus jij kan op jouw plastic betaalpas reizen terwijl jouw kind op een andere betaalpas of de betaalpas op jouw mobiel reist. 
  • Vooraf een e-ticket kopen voor je kind/kinderen in o.a. de app van 9292 of Tranzer.
  • Vooraf kaartjes kopen in onze servicewinkel in Amersfoort, de servicewinkel van U-OV in Utrecht en bij de tramhaltes van U-OV.
  • Een OV-chipkaart kopen voor je kind (zie hier waar deze te koop zijn): Servicepuntenzoeker - OV-chipkaart.nl

Ik wil niet met mijn betaalpas in- en uitchecken. Waarmee kan ik wel reizen?

Ik ben een buitenlandse toerist, hoe moet ik betalen?

Met de meeste buitenlandse contactloze betaalpassen of creditcards kan je gewoon in- en uit checken: Maestro, V PAY, Mastercard en Visa. Of koop een e-ticket in de app van 9292 of Tranzer.
 

Ik wil wel in- en uitchecken met mijn betaalpas/creditcard, maar ik krijg een foutmelding. Wat moet ik doen?

Krijg je de melding “betaal anders”? Dan kan het zijn dat:
  • De laatste betaling niet is gelukt: vul je saldo op jouw rekening aan en houd de pas voor een kaartlezer. Na 15 minuten kan je weer inchecken. Nog sneller en makkelijker is om via de website of app van OVpay dit direct zelf te regelen. Lees hier hoe je dat doet.
  • Kaart geblokkeerd voor het OV: Neem contact op met je bank.
  • Kaart niet geschikt: Reis met een andere kaart.
  • Kaart niet leesbaar of verlopen: Vraag een nieuwe betaalpas aan.

Ik wil graag anoniem reizen, kan dat?

Jazeker! In- en uitchecken met je betaalpas (of creditcard) is net zo contactloos betalen in de winkel. Wij zien je bankgegevens niet. En de controleur die jou controleert ook niet. Wij zien als vervoerder niet wie er waar en wanneer reist. Ook de banken kunnen dit niet zien.

De klantenservicemedewerkers hebben geen inzage in jouw betaalpasgegevens of de gegevens van je betaalpasrekening. Een medewerker zal altijd expliciet vragen om jouw gegevens als dit voor de beantwoording van je vragen noodzakelijk is. Afhankelijk van de vragen die je stelt aan de klantenservice, kan de klantenservice vragen om je Betalingskenmerk en het bijbehorend bedrag van afschrijving dan wel je OV-pasnummer en de verificatiecode.

Lees hier meer over de privacyvoorwaarden van OVpay.