Je kunt op saldo reizen met je:
1. OV-chipkaart.
De OV-chipkaart is een kaart waarmee je door heel Nederland kunt reizen. Je laadt zelf saldo op deze kaart. De kaart is voor iedereen die incidenteel tot zeer regelmatig met het openbaar vervoer in Nederland reist, zowel lokaal als regionaal als nationaal. In dit
filmpje zie je hoe het werkt.
2. Contactloze betaalpas of creditcard, ook op je mobiel (OVpay)
Met OVpay introduceren we in Nederland het nieuwe in- en uitchecken in het OV voor reizigers die tweede klas en zonder korting of abonnement reizen. Ben jij zo’n reiziger? Dan kun je nu in heel Nederland in- en uitchecken met je contactloze betaalpas, creditcard, of je mobiel. Wil je meer weten? Op de
website van OVpay
Je reist op saldo met je OV-chipkaart en checkt in-en uit met je OV-chipkaart.
Persoonlijke OV-chipkaart |
Anonieme OV-chipkaart |
Persoonsgebonden. |
Niet persoonsgebonden. |
Er kan een kortingsproduct/abonnement op de kaart worden geladen. |
Er kan geen kortingsproduct/abonnement op
de kaart worden geladen. |
Automatisch saldo opladen is mogelijk. |
Automatisch saldo opladen is niet mogelijk. |
Kan geblokkeerd worden bij verlies of diefstal |
Kan niet geblokkeerd worden bij verlies of diefstal |
Geldigheid: 5 jaar |
Geldigheid: 5 jaar na productie. |
Te koop via: www.ov-chipkaart.nl. |
Te koop bij diverse winkels
en servicepunten in jouw regio.. |
De verkoopadviesprijs van zowel een anonieme als een persoonlijke OV-chipkaart is vastgesteld op € 7,50. Zorg voor voldoende saldo voor je reis. Minimaal € 4,- voor de bus, minimaal € 10,- in de regionale trein en minimaal € 20,- bij de NS als je op saldo reist. Saldo bestel je o.a. via onze webshop.
Vraag hier een persoonlijke OV-chipkaart aan.
Een persoonlijke OV-chipkaart is gekoppeld aan een specifieke kaarthouder. Wanneer je gebruik maakt van een persoonlijke OV-chipkaart als vervoersbewijs, dient jouw identiteit overeen te komen met de identiteit die vermeld staat op de persoonlijke OV-chipkaart en indien deze een pasfoto vereist dan moet dit een gelijkende pasfoto zijn. Je mag dus niet de persoonlijke OV-chipkaart van een ander gebruiken.
Je reist op saldo met je contactloze betaalpas of creditcard en ook op je betaalpas op je telefoon/smartwatch. Je checkt gewoon in- en uit met je pas. Deze nieuwe betaalvorm noemen de OV-bedrijven OVpay. Dit kan nu in heel Nederland gebruikt worden. Meer weten? Check onze speciale
OVpay pagina. Kijk op de landelijke
OVpay website voor de landelijke ontwikkelingen.
De tarieven voor het reizen met de OV-chipkaart vind je op www.9292.nl:
- Plan een reis via de OV-planner
- Onder het OV-advies staat de prijs voor de reis
- Klik op alle kaartsoorten en kies de prijs van de reis met de OV-chipkaart. Dit is ook de prijs die je betaalt als je met je betaalpas of creditcard reist.
Wanneer je reist op saldo betaal je een basistarief plus een bedrag voor elke gereisde kilometer. Bij het inchecken wordt eerst een instaptarief van je saldo afgeschreven. Bij het uitchecken wordt het instaptarief teruggestort en worden de gereisde kilometers en het basistarief in rekening gebracht. Als je binnen 35 minuten overstapt, betaal je maar 1 keer het basistarief. Kinderen tot 4 jaar reizen gratis.
Prijspeil 2025
Instaptarief |
Basistarief |
Kilometertarief Syntus Utrecht |
€ 4,00* |
€ 1,12 |
€ 0,193 |
* Bij het nachtnet is dit € 8,-
Saldo laden op je OV-chipkaart kan op verschillende manieren. Bij reizen met je betaalpas hoef je geen saldo te laden.
- Bij een van de servicepunten in de buurt bijvoorbeeld onze Servicewinkel op station Amersfoort.
- Je laadt automatisch saldo op.
- Je bestelt online je saldo via onze webshop (€ 10,-, € 20,- of € 50,-) en haalt deze af bij een van de bovenstaande servicepunten.
Iedereen mist wel eens een uitcheck
Heb je een OV-chipkaart? Dan weet je het inmiddels wel: bij elke rit in- en uitchecken. Maar toch mist iedereen wel eens een uitcheck. Daarom is er nu de website www.uitcheckgemist.nl waar je in drie simpele stappen juw saldo terugvraagt.
Reis je met OVpay? Dan kan je hier je geld terugvragen.
Je kunt saldo terug vragen voor de volgende situaties:
- Vergeten uit te checken.
- Ingecheckt bij de verkeerde vervoerder.
- OV-chipkaart in-/uitcheckpalen op perron kapot. Kon niet uitchecken.
- OV-chipkaart in-/uitcheckpalen in bus kapot. Kon niet uitchecken.