Utrechts openbaar vervoer verandert vanaf 10 december

13-9-2023
Vanaf 10 december 2023 gaat de nieuwe dienstregeling voor het Utrechtse openbaar vervoer in. U-OV en Syntus Utrecht voeren dan verschillende wijzigingen door in het OV. Met de nieuwe dienstregeling rijden bussen vaker op tijd en wordt de overstap tussen bus, tram en trein beter. Op meerdere plaatsen ontstaan vroegere en latere reismogelijkheden én zijn de nachtbussen van Syntus Utrecht in het weekend weer volledig terug. Het tekort aan buschauffeurs en bestuurders blijft echter hardnekkig.

Door het aanhoudende personeelstekort en het hoge ziekteverzuim onder chauffeurs is U-OV genoodzaakt om tijdelijk met een uitgeklede dienstregeling te blijven rijden, die waarschijnlijk nog meer afgeschaald wordt. Dat betekent dat op bepaalde lijnen minder vaak bussen rijden dan dat de reiziger gewend is. Op drukke plaatsen en momenten blijven voldoende bussen rijden om iedereen te kunnen vervoeren. Zodra er weer voldoende chauffeurs zijn, kunnen de bussen weer vaker gaan rijden zoals is afgesproken met de provincie Utrecht.

André van Schie, gedeputeerde Mobiliteit: “Bij de nieuwe dienstregeling zetten we met name in op een betrouwbare, voorspelbare dienstregeling met zo min mogelijk rituitval, ook als dat betekent dat er op een aantal buslijnen minder vaak gereden kan worden. Gelukkig zijn er ook mogelijkheden om extra te gaan rijden waardoor reizigers niet met te drukke bussen worden geconfronteerd.”

In het voorjaar hebben de vervoerders U-OV en Syntus Utrecht voorstellen gemaakt voor het stedelijk en regionaal OV in 2024. Deze voorstellen gingen over aanpassingen aan het lijnennet en de dienstregeling. Deze voorstellen zijn voorgelegd aan gemeenten, belangenorganisatie ROCOV en meer dan 1200 reizigers die hebben gereageerd op de reizigersenquête. Sommige voorstellen zijn daarop aangepast. Op basis daarvan heeft het dagelijks bestuur van de provincie besloten om de plannen voor de dienstregeling 2024 definitief vast te stellen.

De provincie Utrecht had vervoerders U-OV en Syntus Utrecht ook gevraagd voorstellen te doen om de dienstregeling verder uit te breiden. Op die manier wil de provincie het geld dat zij minder aan de vervoerders hoeft te betalen vanwege de rituitval, gebruiken om het OV te versterken. De vervoerders hebben helaas aangegeven deze uitbreidingen in ieder geval niet voor september 2024 te kunnen doen omdat er te weinig personeel is. De ambitie is deze uitbreidingen later alsnog door te voeren. André van Schie: " We beginnen het OV gelukkig langzaam weer op de rit te krijgen en zien tegelijkertijd helaas ook dat het personeelstekort, niet alleen in onze regio maar in heel Nederland, hardnekkig blijft. De vervoerders doen hun best nieuwe chauffeurs aan te trekken. Het is een mooi en maatschappelijk relevant beroep. Zonder ons OV loopt alles letterlijk vast. Daarom ben ik heel blij met de chauffeurs die iedere dag naar hun werk gaan om snel en comfortabel naar onze bestemming te brengen.”

 

Lichtpuntjes

Syntus Utrecht heeft voldoende personeel om de voorgestelde plannen uit te voeren en zal vaker rijden dan nu. Wel blijft het personeelstekort een zorgpunt. Rituitval kan daardoor helaas voor blijven komen. Met de nieuwe dienstregeling rijden bussen vaker op tijd en wordt de overstap tussen bus, tram en trein beter. Op meerdere plaatsen ontstaan vroegere en latere reismogelijkheden én zijn de nachtbussen in het weekend weer volledig terug. Ook bij U-OV wordt er ondanks de uitgeklede dienstregeling op bepaalde buslijnen meer gereden op drukke plaatsen en momenten, zodat alle reizigers vervoerd kunnen worden.
 

Wijzigingen Syntus Utrecht

Amersfoort
  • De wijkbus Soesterkwartier in Amersfoort gaat rijden. Er zijn voldoende enthousiaste vrijwilligers voor gevonden. Deze wijkbus wordt gereden door vrijwilligers en rijdt op maandag tot zondag overdag. Stadslijn 1 blijft gehandhaafd.
  • De route van stadslijn 19 in Amersfoort wordt aangepast. Deze lijn rijdt straks via de Surinamelaan, De Genestetlaan, Stichtse Rotonde en Laan 1914. In de daluren gaat vanwege gering gebruik lijn 19 van 2x per uur naar 1x per uur.
  • Een aantal ritten van lijn 76 (Bunschoten – Amersfoort CS) wordt doorgekoppeld op lijn 202 (Amersfoort CS – Utrecht Utrechts Science Park). Hiermee krijgen reizigers een rechtstreekse verbinding van Bunschoten naar het Utrechts Science Park. In de ochtendspits naar het Utrechts Science Park en de middagspits naar Bunschoten.
 
Veenendaal
  • Rond Veenendaal wijzigt lijn 280 en 87. Lijn 280 gaat rijden tussen Amersfoort en Veenendaal Centrum/NS en geeft daar aansluiting op de trein. En lijn 87 gaat op ma t/m zon rijden tussen Veenendaal De Klomp – Veenendaal Oost (Petenbos) - Centrum/NS – Rhenen Dierenpark. Op Veenendaal Centrum/NS en Veenendaal De Klomp wordt op werkdagen aansluiting geboden op de trein.
 
Zeist
  • Lijn 298 (Woudenberg – Utrecht Utrechts Science Park) krijgt een nieuwe halte in Zeist nabij kruispunt Krakelingweg / Verlengde slotlaan.
 
Lopikerwaard
  • In Benschop blijft lijn 195 in de spits rijden tussen Utrecht, Benschop en 's ochtends Schoonhoven.
  • Lijn 106 gaat elk uur rijden tussen IJsselstein en Gouda. Een half uur later rijdt de buurtbus 505 tussen IJsselstein en Montfoort. Deze buurtbus rijdt dan ook elk uur.
  • Buurtbuslijn 504 gaat vanaf december als lijn 505 tussen Montfoort en IJsselstein rijden.
  • Buurtbuslijn 505 zal niet meer stoppen op het Stationsplein in Schoonhoven maar bij de bushaltes van lijnen 295 en 497, Schoonhoven Noord en Schoonhoven West, en biedt daarmee een betere overstap richting Gouda en Rotterdam.
  • Buurtbuslijn 524 rijdt vanaf Woerden in de daluren door naar Zegveld.
 
De Ronde Venen
  • De proef met lijn 120 via station Abcoude wordt met een jaar verlengd, omdat op dit moment nog onvoldoende zicht is op de effectiviteit van de lijn.
  • Lijn 123 rijdt voortaan ook op zondag tussen Mijdrecht en Woerden.
  • Buurtbuslijn 526 rijdt bij Amstelhoek een andere route en zal twee nieuwe haltes krijgen: De Nostalgie en Amstelkade.

Meer weten?

Lees het vervoerplan van Syntus Utrecht voor meer informatie. Hierin is ook de consultatienota met de uitkomsten van de reacties van reizigers, gemeenten en belangenorganisatie ROCOV opgenomen.