Syntus Utrecht start met proef Whats App

12-12-2019
WhatsApp wordt door steeds meer Nederlanders gebruikt. Het is inmiddels zelfs het nummer 1 social media-kanaal van Nederland en is daarmee nog populairder dan Facebook, Instagram en YouTube. Ook uit het eerder gehouden Jij blij - Wij blij onderzoek onder reizigers van Syntus Utrecht, blijkt dat 20% van de reizigers graag via WhatsApp contact willen kunnen opnemen met de klantenservice van Syntus Utrecht. Daarnaast wil 11% van de ondervraagden via WhatsApp op de hoogte worden gehouden van verstoringen.

Om in te spelen op deze behoefte van de reiziger, start Syntus Utrecht per december met een pilot. Tijdens deze pilot kunnen reizigers van lijn 56, 80, X80, 120 en 280 via WhatsApp actuele reisinformatie opvragen. Denk hierbij aan vragen als ““Waar blijft mijn bus?, “Hoe laat vertrekt mijn bus?” en “Kan ik mijn overstap halen?”. Door deze pilot kan er worden getest of er inderdaad behoefte is bij reizigers om via dit kanaal contact op te nemen. En ook hoe dit kanaal zo goed mogelijk ingericht kan worden zodat reizigers snel en volledig antwoord kunnen ontvangen.

Het WhatsApp-nummer wordt vertoond op de schermen in de bus van deze lijnen en in een iets later stadium ook op de halteborden van lijn 80, X80 en 280. Bij succes wordt gekeken of WhatsApp ook voor andere buslijnen en vragen beschikbaar kan worden gesteld. De pilot duurt tot en met mei 2020.