Het gemiddeld aantal reizigers in het OV zit nu tussen de 50% en 65% ten opzichte van 2019, waarbij de kosten voor OV-bedrijven nagenoeg gelijk zijn gebleven. Daarvoor ontvangen de ov-bedrijven voor de rest van 2021 een zogenaamde Beschikbaarheidsvergoeding (BVOV). Deze unieke regeling tegemoet aan de bijzondere positie van de OV-bedrijven. Als vitale sector zijn we gedurende de hele coronaperiode door blijven rijden, beschikbaar gebleven. Soms voor nog maar 10% van het normaal aantal reizigers. Door de BVOV bleven de dienstregelingen grotendeels in stand en konden mensen voor een noodzakelijke reis gebruik blijven maken van het OV. Voor 2022 zijn er nog geen concrete afspraken gemaakt over steun aan de OV-bedrijven, voor 1 juli volgt hierover meer duidelijkheid.
Peters: “We gaan de goede kant weer op als het gaat om stijgende reizigersaantallen. Hopelijk zitten we aan het eind van dit jaar op 70-80% van het aantal reizigers dat zijn weg weer terug heeft gevonden naar het OV. De toekomst laat zich niet helemaal voorspellen, maar met deze landelijke campagne willen we de reiziger laten zien dat het OV, ok is. Waar je ook naar toe gaat. Het kan met het OV”.
De multimediale campagne ‘Het OV is OK’ is de komende drie maanden te zien op tv, radio, online en op social media. Meer informatie over de campagne is te vinden op
www.ov-ok.nl.
We roepen alle reizigers op om een mondkapje te dragen, zo veel mogelijk verspreid over de dag te reizen, drukte te vermijden en bij klachten thuis te blijven. Verder gelden natuurlijk voor iedereen de overige basisregels van het RIVM