Reiziger beloont bus & treinvervoerder Keolis met een 7,7

11-4-2019
Keolis is verheugd met de mooie waardering van haar reizigers in de jaarlijkse OV Klantenbarometer. Twee uitschieters zijn Twents, met een 7,9 de hoogst gewaardeerde regionale vervoerder, en Keolis Blauwnet Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede als beste regionale treinvervoerder in Nederland. Midden-Overijssel mag zich bovendien hoogste stijger in deze categorie noemen.
Cees Anker, CEO Keolis Nederland:  “Onze missie om ongewoon goed ons best te doen, is beloond. Reizigers weten dit te waarderen. De stijging in klanttevredenheid is onder meer te danken aan de forse investering in duurzaamheid en comfort en onze focus op gastvrijheid. Onze inzet, maar ook ons succes is voor 100% een teamprestatie. Al onze medewerkers, onderweg en op kantoor, dragen daaraan bij. En natuurlijk veel dank aan onze reizigers, die we ook in 2019 weer aangenaam hopen te verrassen. Met ons gemotiveerde team van medewerkers zullen we ons ook in de toekomst blijven inzetten voor gastvrij reizen, onze buitengewoon klantgerichte dienstverlening, met goede voorzieningen en een prettige reisbeleving.”

Waardering

Reizigers zijn vooral positief over de klantvriendelijkheid van medewerkers, het geluidcomfort van het voertuig en het vinden van een zitplaats. Ook de algemene tevredenheid van onze reizigers is toegenomen. De nieuwe treinen van Keolis Nederland zorgen ook voor goede rapportcijfers over de rit. Reizigers waarderen de rijsnelheid, de netheid en het geluid van het voertuig.

Veiligheid

In het algemeen scoort Keolis ten opzichte van de meeste bus- en treinvervoerders bovengemiddeld. Op veiligvoelen tijdens de rit geven reizigers ons een mooie 8,5. Keolis hecht veel belang aan veiligheid in het openbaar vervoer. In alle concessies is de inzet van BOA's verhoogd.

Trein aantrekkelijk alternatief voor auto

De tevredenheid over de nieuwe treintrajecten is significant gegroeid. Een waardering die zich ook vertaalt in een groeiend aantal reizigers. De comfortabele treinen zijn dan ook van alle gemakken voorzien: wc’s, wifi, oplaadpunten en beter instapgemak voor de minder valide reiziger. De komst van de elektrische, en dus duurzame, trein draagt bij aan een goed gevoel. De trein op deze trajecten wordt steeds vaker gezien als een uitstekend alternatief voor de auto. Dat komt mede door de hogere reisfrequentie (intercity), verbeterde punctualiteit, snelheidsverhoging (en daardoor kortere reistijden) en de realisatie van aansluitingen.
 

Cijfers per regio

Het traject Zwolle-Kampen krijgt een eerste beoordeling van 7,9 en mag zichzelf een jaar lang de beste regionale treinvervoerder noemen. Nieuwkomer Zwolle-Enschede vormt de tweede grootste stijger met een 7,7 en belandt daarmee in de top 5 van de beste regionale treindiensten. Twents stijgt van een 7,7 naar een 7,9 en is daarmee beste regionale vervoerder. Midden-Overijssel wordt beloond met een 7,8 (een stijging van 0,3%) en is daarmee grootste stijger in deze categorie. Utrecht wordt gewaardeerd met een 7,6 waarbij vooral het prettige personeel en de comfortabele rijstijl zijn opgevallen. Het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal krijgt een welverdiende 7,4 en Veluwe behoudt de zeer goede score van 7,7. Debutant Almere krijgt tenslotte een mooie eerste beoordeling van 7,4, waarbij o.a. nog ruimte is voor verbetering in de informatie bij de haltes.
Beoordeling Trein Zwolle-Kampen

 
Cijfers Twents

Over het onderzoek

De OV-Klantenbarometer is hét landelijke klanttevredenheidsonderzoek voor het gehele openbaar vervoer. Een recordaantal reizigers deed mee aan het onderzoek dat door vervoerbedrijven wordt gebruikt om de kwaliteit van het openbaar vervoer nog verder te verbeteren (113.909 bruikbare enquêteformulieren tijdens 7.689 ritten). Het onderzoek is dit jaar voor de achttiende keer gehouden, zij het in een aangepaste opzet. Werd er voorheen alleen in het najaar geënquêteerd, per 2018 is het onderzoek in kwartalen opgedeeld, waarbij per onderzoeksgebied een kwart van de enquêteritten heeft plaatsgevonden. Ook is een landelijke proef met een Engelstalige vragenlijst uitgevoerd. Het hoofdrailnet van NS en de Friese Waddenveren zijn voor het eerst meegenomen in de beoordeling.