Nieuwe dienstregeling vastgesteld: Meer OV in de provincie Utrecht

10-9-2025

Vanaf 14 december 2025 start in het openbaar vervoer de nieuwe dienstregeling in de provincie Utrecht. Op die dag starten er twee nieuwe vervoerscontracten onder de naam U-OV. Transdev verzorgt het ov in Utrecht Binnen en Keolis in Utrecht Buiten. Het straatbeeld kleurt dan hoofdzakelijk geel met de vertrouwde U-tram en de nieuwe duurzame zero emissie U-bussen.

Met de nieuwe dienstregeling voeren de vervoerders verschillende wijzigingen door in het Utrechtse openbaar vervoer. Er komt méér ov in de provincie Utrecht: bussen gaan op veel plaatsen vaker en langer rijden, en er komen nieuwe verbindingen. Zo werken we samen aan een toekomstbestendig en goed op de wensen van de reizigers afgestemd openbaar vervoer in de regio.

Toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen

De provincie Utrecht wil de komende jaren investeren in een goed bereikbaar en toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen. Dat betekent: snelle verbindingen tussen steden, goede bereikbaarheid van dorpen en bedrijventerreinen en een dienstregeling die meebeweegt met de behoeften van reizigers.

In het OV-netwerkperspectief ligt de nadruk op het uitbreiden van snelle en frequente lijnen, zoals de Bus Rapid Transit (BRT). Tegelijkertijd blijft het bestaande ov-net behouden, zodat ook kleinere kernen goed bereikbaar blijven.

Het coalitieakkoord 2023–2027 benadrukt het belang van een betaalbaar en toegankelijk ov voor álle inwoners: jongeren, ouderen, mensen met een beperking en mensen met een lager inkomen. Ook het Bereikbaarheidsprogramma zet in op slimme en publieke mobiliteitsoplossingen.

De plannen richten zich op drie hoofdpunten:

  • Het behouden en verbeteren van ov in kleinere kernen;
  • Het versterken van snelle, frequente verbindingen;
  • Het verbeteren van de bereikbaarheid van bedrijventerreinen.
Daarnaast wordt gewerkt aan een flexibeler ov-systeem dat inspeelt op veranderende reizigersaantallen. In landelijke gebieden kijken we ook naar aanvullende oplossingen, zoals regiotaxi, deelfietsen en goede overstappunten, zodat ook daar de bereikbaarheid op peil blijft – ook als er geen bus of trein rijdt.
 

Betrokkenheid

Beide vervoerders hebben op basis van deze uitgangspunten voorstellen gemaakt. Deze voorstellen zijn voorgelegd aan gemeenten, belangenorganisatie ROCOV en onder inwoners van de provincie en reizigers die een reizigersenquête konden invullen. Verschillende voorstellen zijn daarop aangepast, waaronder de route en dienstregeling van lijn 341 (voorheen lijn 41) bij Wijk bij Duurstede, waar grote betrokkenheid van inwoners aanleiding is geweest om te zoeken naar een optimalere verbinding.

Een greep uit de verschillende wijzigingen

Het behouden en verbeteren van OV in kleinere kernen:

 
  • Alle kleine kernen blijven per (vast of flexibel) openbaar vervoer bereikbaar.
  • Er gaan meer bussen rijden naar onder meer Groenekan, Maartensdijk en Schoonrewoerd. Ook de bereikbaarheid van Kockengen verbetert: deze kern krijgt elke dag van de week een verbinding met Breukelen.
  • Het flexibele vervoerssysteem U-Flex wordt uitgebreid met een aantal nieuwe U-flex-gebieden. Dit zorgt ervoor dat in meerdere kleine kernen zoals Westbroek, Austerlitz en Lage Vuursche ook ’s avonds en in het weekend ov beschikbaar komt.
  • Ook al bestaande U-flex-gebieden in beide concessies (Vijfheerenlanden, Bilthoven, Maarssen e.o., Ronde Venen en Woerden / Linschoten) worden uitgebreid met extra haltes, met name in het buitengebied rondom de kernen.
 

Het versterken van snelle, frequente verbindingen:

  • In en rond de steden Utrecht en Amersfoort rijden er frequente bussen onder de naam U-link. En op de langere afstanden in de provincie kunnen reizigers comfortabel en snel reizen met de U-liner.
  • In beide concessie komen er nieuwe, elektrische bussen met meer capaciteit.
  • Veel buslijnen in beide concessies gaan vaker rijden, vooral in de drukke spitsuren. Maar ook in de daluren, avonden en weekenden.
    • In de concessie Utrecht Binnen betreft dit 14 lijnen, waaronder alle U-link-lijnen, die onder meer Nieuwegein, Maarssen, Zeist en Bilthoven met Utrecht verbinden.
    • In de concessie Utrecht Buiten gaat het onder meer om de U-liner-verbindingen tussen Gouda – Montfoort – Utrecht en Breukelen – Mijdrecht – Uithoorn. Maar ook bijvoorbeeld lijn 70 tussen Hilversum en Amersfoort en verschillende stadslijnen in Amersfoort.
  • De U-liner-verbinding tussen Wijk bij Duurstede en Utrecht krijgt een nieuwe, snellere route binnen Wijk bij Duurstede en gaat vaker rijden.
  • Diverse nieuwbouwlocaties zijn beter bereikbaar met het ov door de diverse frequentieverhogingen en uitbreidingen, waaronder de Merwedekanaalzone (Utrecht), Rijnhuizen in Nieuwegein en het Ruimtekwartier (Maarssen).
  • Het nachtnet gaat in en rondom stad Utrecht ook in de nacht van donderdag op vrijdag rijden.


Het verbeteren van de bereikbaarheid van Utrecht Science Park en bedrijventerreinen:

  • Bedrijventerreinen worden beter bereikbaar. Er gaan meer bussen rijden naar onder meer Papendorp en Lage Weide.
  • Ook de bereikbaarheid van Utrecht Science Park verbetert. Vijf lijnen naar Utrecht Science Park, waaronder de tram, gaan vaker rijden en er komt een nieuwe buslijn Houten – Utrecht Science Park.
  • Bedrijventerrein Broekweg – Langshaven bij Wijk bij Duurstede wordt voortaan bereikbaar per openbaar vervoer.
  • En er komen extra ritten op lijn 395 naar Rotterdam, zodat forenzen eerder kunnen aankomen bij de bedrijven langs deze route.

Wijzigingen per gemeente

Alle gemeenten Utrecht Binnen

  • Hogere spitsfrequenties: 14 buslijnen rijden in de spits meer ritten / een hogere frequentie dan in de huidige situatie. Bij zes buslijnen wordt de frequentie zelfs verhoogd naar 8 keer per uur in de spits. Op 13 buslijnen wordt de spitsperiode verbreed, wat inhoudt dat deze lijnen de hoge spitsfrequenties langer rijden;
  • In de avonduren wordt op 4 trajecten gereden waar nu nog niet wordt gereden in de avond;
  • Op zaterdag en zondag worden er op 11 buslijnen meer ritten / een hogere frequentie gereden, waarvan 4 buslijnen nu nog niet rijden in het weekend;
  • De avondknoop wordt uitgebreid van 11 naar 17 buslijnen. Dat betekent dat deze lijnen ’s avonds om 0:55 uur aankomen op Utrecht CS en gezamenlijk om 1:00 uur vertrekken. Hierdoor kan tussen alle lijnen worden overgestapt;
  • Er wordt een ochtendknoop geïntroduceerd op alle dagen van de week. Dit houdt in dat ’s ochtends vroeg tussen 17 buslijnen kan worden overgestapt op Utrecht CS. Op weekdagen gaat het zelfs om 20 buslijnen die meedoen met de ochtendknoop;
  • Transdev gaat rijden met een (vrijwel) volledig nieuwe vloot met elektrische zero emissie-bussen. Deze bussen hebben ook meer capaciteit. Naast de uitbreidingen van frequentie neemt de capaciteit hierdoor nog verder toe. In de vloot gaan 50% meer gelede bussen (‘harmonicabussen’) rijden dan nu.

Amersfoort

  • Lijn 34 (Westraven-Amersfoort) gaat in de spits 4 keer per uur rijden tussen Zeist en Amersfoort.
  • Lijn 56 rijdt in de ochtendspits ook 4 keer per uur van Wijk bij Duurstede naar Amersfoort;
  • Introductie van productformule U-link in en om Amersfoort;
  • In Amersfoort zullen de stadslijnen 2, 3, 15 en 17 een hoogwaardige U-link lijn worden. Dit betekent hogere frequenties op alle dagen van de week, zowel in de spits als in het dal en de avonduren. Ook lijn 70 zal een U-link worden met bijbehorende opwaarderingen. De overige stadslijnen worden een U-bus verbinding;
  • Hogere frequenties op diverse stadsbusbuslijnen, waaronder lijn 2, 3, 4, 8, 9 en 19;
  • Amersfoort stadslijn 1 (Amersfoort Centraal – Isselt – Soesterkwartier – Amersfoort Centraal) en wijkbus 501 (Soesterkwartier) blijven vooralsnog naast elkaar in stand;
  • Lijn 4 in Amersfoort (Amersfoort CS – Kattenbroek) wordt verlengd naar station Schothorst en wordt daarna gekoppeld aan lijn 7;
  • Lijn 203 (Amersfoort Schothorst – Utrecht Science Park) krijgt een andere route in Amersfoort. Deze route is minder filegevoelig en bedient een extra deel van Amersfoort;
  • Hogere spitsfrequenties op diverse buslijnen en op enkele lijnen ook in de daluren en het weekend. Betreft onder meer de 15/315 Amersfoort Vathorst – Amersfoort Centraal (– USP), 376 Bunschoten-Spakenburg – Amersfoort Centraal (- USP), 380 Amersfoort Centraal – Veenendaal Centrum),als U-link (17/217 Leusden – Amersfoort Centraal, 70 Hilversum – Soest – Amersfoort Centraal, lijn 2 (Amersfoort Nieuwland – Amersfoort Centraal), 3 (Amersfoort Vathorst – Amersfoort Centraal);
  • Op lijn 302 (voorheen 202 Amersfoort CS – USP – Vianen) worden bussen ingezet die meer zitplaatsen bieden.

Baarn

  • U-flex wordt uitgebreid met een aantal nieuwe gebieden, waardoor de kernen in deze gebieden de hele week van vroeg tot laat ov hebben;
    • Nieuw U-flexgebied Maartensdijk – Lage Vuursche: dit gebied omvat alle haltes van lijn 58 (Hilversum – Zeist) tussen Den Dolder en Hollandse Rading en alle haltes van lijn 59 (Hilversum – Zeist) tussen Den Dolder en Lage Vuursche, waaronder Berg en Bosch. Er kan gereisd worden naar station Bilthoven, station Den Dolder en station Hollandse Rading.

Bunnik

  • Lijn 341 (Wijk bij Duurstede – Utrecht) gaat vaker rijden in de beide spitsrichtingen. Ochtend: van 8 naar 12 keer per uur naar Utrecht, middag: van 6 naar 10 keer per uur naar Wijk bij Duurstede en in de avond in beide richtingen van 2 naar 4 keer per uur (tot 22 uur). Lijn 341 start eerder met 4 keer per uur.

Bunschoten

  • Hogere frequenties op alle dagen in de spitsen en daluren/weekend op lijn 376 (voorheen 76) Bunschoten-Spakenburg – Amersfoort Centraal (- USP);
  • Lijn 376 rijdt in de spitsrichting op werkdagen door naar Utrecht Science Park (USP).

De Bilt

  • Lijn 77 (Bilthoven – Utrecht CS – Nieuwegein) rijdt in de spits 8 keer per uur. In de daluren rijdt lijn 77 4 keer per uur van en naar Bilthoven;
  • Voor Berg en Bosch komt, naast de lijnen 58 (Zeist-Hilversum) en 158 (Bilthoven-Berg en Bosch), U-flex beschikbaar tijdens de avond en het weekend;
  • Diverse lijnen worden in frequentie verhoogd en de bedieningsperioden worden verruimd. Daarmee verbetert ook de bediening van de kleine kernen aanzienlijk. Zo krijgen de kernen Groenekan en Maartensdijk eerdere en latere ritten op buslijn 55;
  • In bestaande U-flexgebieden worden de volgende wijzigingen / uitbreidingen doorgevoerd:
    • Bilthoven: uitvoering door de Regiotaxi, er worden enkele nieuwe haltes toegevoegd in Groenekan en een halte in het centrum van De Bilt.
  • U-flex wordt uitgebreid met een aantal nieuwe gebieden, waardoor de kernen in deze gebieden de hele week van vroeg tot laat ov hebben;
    • Nieuw U-flexgebied Westbroek – Tienhoven: er kan gereisd worden van alle haltes van lijn 122 (Overvecht NS – Nieuw-Loosdrecht) buiten Utrecht en Nieuw-Loosdrecht naar onder meer Utrecht-Noord, Nieuw-Loosdrecht, Station Maarssen en station Hollandse Rading;
    • Nieuw U-flexgebied Maartensdijk – Lage Vuursche: dit gebied omvat alle haltes van lijn 58 (Hilversum – Zeist) tussen Den Dolder en Hollandse Rading en alle haltes van lijn 59 (Hilversum – Zeist) tussen Den Dolder en Lage Vuursche, waaronder Berg en Bosch. Er kan gereisd worden naar station Bilthoven, station Den Dolder en station Hollandse Rading.

De Ronde Venen

  • Introductie van productformule U-liner op 9 verbindingen met lijnnummering vanaf 300. Waaronder huidige lijnen 126 en 130 wijziging in U-liner 326 en 330;
  • Hogere frequenties op diverse buslijnen en op enkele lijnen ook in de daluren en het weekend. Onder andere hogere frequenties op lijn 326 (Amsterdam Bijlmer ArenA – Mijdrecht Centrum) die in de daluren 4 keer per uur gaat rijden. Lijn 330 (station Breukelen – Mijdrecht – Uithoorn) rijdt vaker in de kerst- en zomervakantie en gaat op zondagochtend eerder rijden;
  • SyntusFlex gaat U-flex heten en wordt in De Ronde Venen door de Regiotaxi worden uitgevoerd. Het bediengebied wordt uitgebreid naar rest van de gemeente waaronder Abcoude, de Stelling van Amsterdam en andere recreatieve bestemmingen en krijgt een ruimere bedieningsperiode.

Eemnes

  • Geen wijzigingen.

Houten

  • Het nachtnet gaat ook in de nacht van donderdag op vrijdag rijden. Transdev en Keolis hebben het nachtnet in de regio Utrecht op elkaar afgestemd, om dubbelingen en lacunes te voorkomen;
  • Er komt een nieuwe buslijn Houten – USP: lijn 32;
  • Op lijn 47 (Utrecht-Houten) wordt de spitsfrequentie van 4 keer per uur in zowel de ochtend- als middagspits langer gereden.

Leusden

  • Hogere frequentie in op lijn 17 (Amersfoort – Leusden) in de spits (van 6 naar 8x per uur) en in de avond en op zondag;
  • Hogere frequentie op lijn 117 (voorheen lijn 217) in de spitsen: van 2x naar4x per uur.

Lopik

  • Introductie van productformule U-liner op 9 verbindingen met lijnnummering vanaf 300. Waaronder huidige lijn 295 (Rotterdam Capelsebrug – Lopik – Utrecht) die U-liner 395 wordt.

Montfoort

  • Introductie van productformule U-liner op 9 verbindingen met lijnnummering vanaf 300. Waaronder huidige lijn 107 (Gouda – Montfoort – Utrecht) die U-liner 307 wordt;
  • Hogere spitsfrequenties op diverse buslijnen en op enkele lijnen ook in de daluren en het weekend. Betreft onder meer de U-liner 307 (Gouda -) Montfoort – Utrecht CS welke in de spits tot 8 keer per uur van en naar Utrecht gaat rijden. En op zaterdag overdag gaat deze lijn 4 keer per uur rijden;
  • Er komt een nieuwe lijn 207 (Oudewater – Montfoort – Utrecht Science Park) in de spits.

Nieuwegein

  • Lijn 77 (Bilthoven – Utrecht CS – Nieuwegein) rijdt in de spits 8 keer per uur. In de daluren rijdt lijn 77 4 keer per uur van en naar Bilthoven;
  • Het nachtnet gaat ook in de nacht van donderdag op vrijdag rijden. Transdev en Keolis hebben het nachtnet in de regio Utrecht op elkaar afgestemd, om dubbelingen en lacunes te voorkomen;
  • Diverse nieuwbouwlocaties zijn beter bereikbaar met het ov door de diverse frequentieverhogingen en uitbreidingen, waaronder Nieuwegein Rijnhuizen en City. Er gaat een nieuwe lijn 67 rijden tussen Utrecht CS – Rijnhuizen – Nieuwegein City. Deze lijn rijdt dagelijks 2 keer per uur en in de spits 4 keer per uur. De lijnen 65, 66 en 67 rijden samen in de spits 8 keer per uur tussen Utrecht CS en Rijnhuizen. Op werkdagen tijdens de daluren en avond 6 keer per uur en op zaterdag en zondag 4 keer per uur;
  • Lijn 74 gaat in de spits tussen Utrecht CS en Nieuwegein City v.v. 8 keer per uur rijden. ’s Avonds en in het weekend rijdt lijn 74 vaker elk kwartier.

Oudewater

  • Introductie van productformule U-liner op 9 verbindingen met lijnnummering vanaf 300. Waaronder huidige lijn 107 (Gouda – Montfoort – Utrecht) die U-liner 307 wordt;
  • Hogere spitsfrequenties op diverse buslijnen en op enkele lijnen ook in de daluren en het weekend. Betreft onder meer de U-liner 307 (Gouda -) Montfoort – Utrecht CS welke in de ochtendspits 4 keer per uur gaat rijden tussen Oudewater en Gouda. In de middagspits wordt 4 keer per uur gereden tussen Utrecht en Oudewater;
  • Er komt een nieuwe lijn 207 (Oudewater – Montfoort – Utrecht Science Park) in de spits.

Renswoude

  • Geen wijzigingen

Rhenen

  • Lijn 350 (voorheen 50) rijdt vaker in de avond tussen Veenendaal en Elst.

Soest

  • Lijn 34 (Westraven-Amersfoort) gaat in de spits 4 keer per uur rijden tussen Zeist en Amersfoort.
  • Lijn 56 rijdt in de ochtendspits ook 4 keer per uur van Wijk bij Duurstede naar Amersfoort;
  • U-flex wordt uitgebreid met een aantal nieuwe gebieden, waardoor de kernen in deze gebieden de hele week van vroeg tot laat ov hebben:
    • Nieuw U-flexgebied Soesterberg – Huis ter Heide: dit gebied omvat alle haltes van lijn 59 tussen Den Dolder en Huis ter Heide, halte Nationaal Militair Museum en de nieuwe haltes Kamp Zeist en Camp New Amsterdam. Er kan gereisd worden naar de overstappunten station Den Dolder en Soesterberg ’t Zwaantje. Uitvoering door de Regiotaxi;
  • Hogere frequentie op lijn 70 (Amersfoort – Soest en Soest – Hilversum) op alle dagen overdag en in het weekend.

Stichtse Vecht

  • Op alle U-link lijnen in de concessie worden de frequenties verhoogd en de bedieningsperioden uitgebreid. Op lijn 73 (Maarssen – Utrecht – Zeist) gaat de frequentie op zaterdag en zondag overdag omhoog naar 6 keer per uur;
  • Het nachtnet gaat ook in de nacht van donderdag op vrijdag rijden. Transdev en Keolis hebben het nachtnet in de regio Utrecht op elkaar afgestemd, om dubbelingen en lacunes te voorkomen;
  • Diverse nieuwbouwlocaties zijn beter bereikbaar met het ov door de diverse frequentieverhogingen en uitbreidingen, waaronder het Ruimtekwartier in Maarssen met lijn 13 (nu lijn 38 Utrecht CS – Lage Weide – Maarssen);
  • Lijn 48 (Maarssen – Nieuwegein – Houten) gaat in de spits in beide richtingen elke kwartier rijden tussen Maarssen en Nieuwegein City;
  • Lijn 120 (Amsterdam Bijlmer Arena – Breukelen – Maarssen – Utrecht) gaat tussen Breukelen en Utrecht in de spits 4 keer per uur rijden. Samen met lijn 12 wordt tussen Maarssen en Utrecht in de spits hierdoor 6 keer per uur gereden;
  • Lijn 121 (Hilversum – Mijdrecht) gaat als proef in de periode mei tot september ook op zondag rijden tussen Hilversum en Loenen aan de Vecht;
  • De lijnvoering rondom Kockengen wordt aangepast om de bereikbaarheid te verbeteren:
    • Kockengen wordt voortaan niet meer bediend door lijn 127 (Vleuten-Kockengen), maar door lijn 111 (nu nog: station Vleuten – kasteel De Haar), die wordt doorgetrokken naar Kockengen en Breukelen en het hele jaar door iedere dag gaat rijden (1 keer per uur). Zo worden zowel kasteel De Haar als Kockengen beter ontsloten. Deze uurdienst wordt op weekdagen tussen Pasen en einde zomerdienst en in het weekend het hele jaar aangevuld tot 2 keer per uur tussen 10:00 en 17:00 uur;
    • Er wordt een nieuw U-flexgebied toegevoegd in Haarzuilens / Vleuten;
    • Lijn 127 gaat niet meer rijden. Voor de vervallen haltes in Haarzuilens is U-flex het alternatief. Voor vervallen haltes in Vleuten-Dorp is lijn 128 (Vleuten – Maarssen) en aanvullend U-flex het alternatief.
  • In bestaande U-flexgebieden worden de volgende wijzigingen / uitbreidingen doorgevoerd:
    • Maarssen – Utrecht Noordwest: deels uitvoering door de Regiotaxi. De haltes op de Gageldijk en Westbroekse Binnenweg worden overgeheveld naar het nieuwe U-flex gebied Westbroek – Tienhoven. De haltes Kwadrant en Planetenbaan aangezien lijn 13 dagelijks de hele dag gaat rijden.
  • U-flex wordt uitgebreid met een aantal nieuwe gebieden, waardoor de kernen in deze gebieden de hele week van vroeg tot laat OV hebben:
    • Nieuw U-flexgebied Westbroek – Tienhoven: er kan gereisd worden van alle haltes van lijn 122 (Overvecht NS – Nieuw-Loosdrecht) buiten Utrecht en Nieuw-Loosdrecht naar onder meer Utrecht-Noord, Nieuw-Loosdrecht, Station Maarssen en station Hollandse Rading.

Utrecht

  • Op alle U-link lijnen in de concessie worden de frequenties verhoogd en de bedieningsperioden uitgebreid. U-link lijn 28 (Vleuterweide – Utrecht CS – Science Park) gaat alle dagen overdag 8 keer per uur rijden. Lijnen 34 (Westraven – Amersfoort), 73 (Maarssen – Utrecht CS – Zeist) en 77 (Bilthoven – Utrecht CS – Nieuwegein) rijden in de spits ook 8 keer per uur. En op lijn 73 gaat de frequentie op zaterdag en zondag overdag omhoog naar 6 keer per uur. En op lijn 77 wordt tussen Westraven en Sarteweg op werkdagen in de daluren en op zaterdag en zondag overdag ook 8 keer per uur gereden;
  • Het nachtnet gaat ook in de nacht van donderdag op vrijdag rijden. Transdev en Keolis hebben het nachtnet in de regio Utrecht op elkaar afgestemd, om dubbelingen en lacunes te voorkomen;
  • Diverse nieuwbouwlocaties zijn beter bereikbaar met het ov door de diverse frequentieverhogingen en uitbreidingen, waaronder de A12-zone / Leidsche Rijn. Bij de grote nieuwe wijk Merwedekanaalzone komt de frequentie in de spitsuren uit op 32 keer per uur, in de daluren 20 keer per uur en ’s avonds 16 keer per uur;
  • Het aantal reizigers van en naar Utrecht Science Park (hierna: USP) en Rijnsweerd neemt sterk toe. Er komen daarom meer ritten en hogere frequenties op vijf lijnen van en naar USP. Ook komt er een nieuwe buslijn Houten – USP (lijn 32). Daarnaast wordt onderzocht of de tram tussen Utrecht CS – USP kan worden uitgebreid, zowel in het weekend als doordeweeks in de spits met hogere frequenties;
  • De frequentie en bedieningstijden van lijnen door bedrijvengebied Lage Weide en Papendorp in Utrecht worden verhoogd. Zo gaat lijn 13 (nu lijn 38) naar Lage Weide voortaan dagelijks tot 1.00 uur ’s nachts rijden en in de spits 6 keer per uur. Naar Papendorp wordt de frequentie van lijn 29 (De Meern – Papendorp – USP) verhoogd. En lijn 10 (Leidsche Rijn – Papendorp – Lunetten) gaat dagelijks rijden tot 1.00 uur ’s nachts, ook in het weekend en in de spits vaker: 4 keer per uur;
  • Lijn 18 (De Meern – Utrecht CS – Rijnsweerd Zuid) wordt gesplitst in twee afzonderlijke lijnen: lijn 16 De Meern – Utrecht CS en lijn 18 Utrecht CS – Rijnsweerd. Door deze splitsing kunnen de frequenties en voertuiginzet op beide delen beter worden afgestemd op de vervoervraag;
  • De lijnvoering rondom Kockengen wordt aangepast om de bereikbaarheid te verbeteren:
    • Kockengen wordt voortaan niet meer bediend door lijn 127 (Vleuten-Kockengen), maar door lijn 111 (nu nog: station Vleuten – kasteel De Haar), die wordt doorgetrokken naar Kockengen en Breukelen en het hele jaar door iedere dag gaat rijden (1 keer per uur). Zo worden zowel kasteel De Haar als Kockengen beter ontsloten. Deze uurdienst wordt op weekdagen tussen Pasen en einde zomerdienst en in het weekend het hele jaar aangevuld tot 2 keer per uur tussen 10:00 en 17:00 uur;
    • Er wordt een nieuw U-flexgebied toegevoegd in Haarzuilens / Vleuten;
    • lijn 127 gaat niet meer rijden. Voor de vervallen haltes in Haarzuilens is U-flex het alternatief. Voor vervallen haltes in Vleuten-Dorp is lijn 128 (Vleuten – Maarssen) en aanvullend U-flex het alternatief.

Utrechtse Heuvelrug

  • Lijn 350 (voorheen 50) rijdt in de spitsen vaker tussen Utrecht – Zeist – Driebergen (van 8 naar 12x per uur);
  • Op lijn 350 rijden vroegere ritten op alle dagen;
  • Op lijn 82 (Amersfoort CS – Doorn) worden in de spitsen enkele ritten meer geboden.

Veenendaal

  • Lijn 350 (voorheen 50) rijdt vaker in de avond tussen Veenendaal en Elst;
  • Lijn 350 en lijn 87 gaan bij station Veenendaal De Klomp halteren aan de zuidzijde (Ravelijn). Reden is dat de nieuwe (elektrische) bussen niet meer door de Tunnel De Klomp heen kunnen. Aan de zuidzijde komen nieuwe bushaltes en voorzieningen voor de looproutes naar het station;
  • Lijn 380 (voorheen 280) gaat ook tussen de ochtend- en middagspits rijden tussen Amersfoort CS – Woudenberg - Veenendaal Centrum.

Vijfheerenlanden

  • Het nachtnet gaat ook in de nacht van donderdag op vrijdag rijden. Transdev en Keolis hebben het nachtnet in de regio Utrecht op elkaar afgestemd, om dubbelingen en lacunes te voorkomen;
  • Op lijn 85 (Leerdam – Utrecht CS) die een lang traject over de snelweg rijdt en waar voldoende zitplaatsen dus zeer gewenst zijn, gaan 15 meter bussen rijden;
  • Diverse lijnen worden in frequentie verhoogd en de bedieningsperioden worden verruimd. Daarmee verbetert ook de bediening van de kleine kernen aanzienlijk. Zo profiteren de kernen Schoonrewoerd, Zijderveld en Leerdam van een hogere frequentie in de spits van 8 keer per uur op lijn 85.
  • In bestaande U-flexgebieden worden de volgende wijzigingen / uitbreidingen doorgevoerd:
    • Vijfheerenlanden-Oost: er worden haltes tussen Hagestein en Everdingen toegevoegd;
    • Vijfheerenlanden-West: er worden haltes tussen Meerkerk en Lexmond toegevoegd.

Wijk bij Duurstede

  • Lijn 341 (Wijk bij Duurstede – Utrecht) krijgt een aangepaste, snellere route in Wijk bij Duurstede. Lijn 341 gaat vaker rijden in de beide spitsrichtingen waarvan ook de kern Cothen profiteert. Ochtend: van 8 naar 12 keer per uur naar Utrecht, middag: van 6 naar 10 keer per uur naar Wijk bij Duurstede en in de avond in beide richtingen van 2 naar 4 keer per uur (tot 22 uur). Lijn 341 start eerder met 4 keer per uur;
  • Lijn 56 (Wijk bij Duurstede – Amersfoort) gaat in Wijk bij Duurstede bedrijventerrein Broekweg – Langshaven bedienen. Lijn 56 gaat in de ochtendspits 4 keer per uur rijden van Wijk bij Duurstede naar Amersfoort in plaats van 2 keer per uur.

Woerden

  • SyntusFlex gaat U-flex heten en komt in Woerden en Linschoten beschikbaar op meer haltes en krijgt een ruimere bedieningsperiode;
  • Lijn 102 (Woerden – Harmelen – Utrecht) gaat in de spits 4 in plaats van 2 keer per uur rijden.

Woudenberg

  • Lijn 380 (voorheen 280) gaat ook tussen de ochtend- en middagspits rijden tussen Amersfoort CS – Woudenberg - Veenendaal Centrum.

IJsselstein

  • Introductie van productformule U-liner op 9 verbindingen met lijnnummering vanaf 300. Waaronder huidige lijn 295 (Rotterdam Capelsebrug – Lopik – Utrecht) die U-liner 395 wordt;
  • Het nachtnet gaat ook in de nacht van donderdag op vrijdag rijden. Transdev en Keolis hebben het nachtnet in de regio Utrecht op elkaar afgestemd, om dubbelingen en lacunes te voorkomen.

Zeist

  • Op alle U-link lijnen in de concessie worden de frequenties verhoogd en de bedieningsperioden uitgebreid. Lijnen 34 (Westraven – Amersfoort) en 73 (Maarssen – Utrecht CS – Zeist) rijden in de spits 8 keer per uur. En op lijn 73 gaat de frequentie op zaterdag en zondag overdag omhoog naar 6 keer per uur;
  • Het nachtnet gaat ook in de nacht van donderdag op vrijdag rijden. Transdev en Keolis hebben het nachtnet in de regio Utrecht op elkaar afgestemd, om dubbelingen en lacunes te voorkomen;
  • U-flex wordt uitgebreid met een aantal nieuwe gebieden, waardoor de kernen in deze gebieden de hele week van vroeg tot laat ov hebben;
    • Nieuw U-flexgebied Austerlitz: dit gebied omvat alle haltes van lijn 57 (Driebergen – Austerlitz – Zeist) die niet door andere (dagdekkende) lijnen worden bediend. Er kan gereisd worden naar station Driebergen-Zeist, busstation Zeist en een overstaphalte in Driebergen;
    • Nieuw U-flexgebied Soesterberg – Huis ter Heide: dit gebied omvat alle haltes van lijn 59 tussen Den Dolder en Huis ter Heide, halte Nationaal Militair Museum en de nieuwe haltes Kamp Zeist en Camp New Amsterdam. Er kan gereisd worden naar de overstappunten station Den Dolder en Soesterberg ’t Zwaantje. Uitvoering door de Regiotaxi.

Meer informatie

Lees voor meer informatie en een volledig overzicht van de wijzigingen de vervoerplannen 2026 van U-OV, waarin ook is opgenomen de consultatienota met de uitkomsten van de reacties van reizigers, gemeenten en belangenorganisatie ROCOV.

Bekijk het vervoerplan van Utrecht Binnen en Utrecht Buiten.