Ook over het jaar dat mobiliteitsaanbieder Syntus haar naam veranderde in Keolis Nederland, scoort het bedrijf met een 7,6 op de OV-Klantenbarometer een ruim voldoende. Deze reizigersbeoordeling is het algemeen oordeel over de 4 concessies in Gelderland, Overijssel en Utrecht waar het OV wordt verzorgd door Keolis Nederland. Het rapportcijfer komt exact overeen met het landelijk gemiddelde, dat voor het zesde opeenvolgende jaar een stijging laat zien. De nieuwe concessies openbaar busvervoer Almere en de treintrajecten Zwolle – Kampen en Zwolle – Enschede zullen komend jaar voor het eerst worden beoordeeld met Keolis Nederland als vervoerder.
Cijfers per regio
Syntus Gelderland krijgt een overall score van 7,6 en de stadsdienst Apeldoorn een 7,7. De hoogste individuele scores zijn voor het gemak bij het instappen, vriendelijk personeel, kans op een zitplaats en een mindere score is er voor de informatievoorziening bij vertragingen. Reizigers waarderen Syntus Twente net als vorig jaar met een 7,7, Het treinvervoer op Zutphen-Hengelo-Oldenzaal krijgt net als in 2016 een 7,3. Syntus Utrecht scoort een 7,4. Gezien de toegenomen verkeersdrukte zal in 2018 de dienstregeling daar verder worden geoptimaliseerd. De ingezette weg naar verbetering zal zich naar verwachting volgend jaar uitbetalen. Syntus Overijssel krijgt een 7,5. Het dalend aantal reizigers in die regio op een aantal lijnen leidde o.a. tot het opheffen van bepaalde buslijnen. Met de opdrachtgever provincie Overijssel zal er binnenkort worden gesproken over de klanttevredenheid van reizigers.
Compliment voor onze medewerkers
“Dat we ook dit jaar worden beloond met een dikke voldoende hebben we te danken aan onze medewerkers”, aldus algemeen directeur Cees Anker. “Zij zorgen er elke dag opnieuw voor dat onze reizigers veilig en prettig kunnen reizen en tevreden op de plaats van bestemming aankomen. De inzet, vakmanschap en gastvrijheid van onze medewerkers onderweg én op kantoor zijn hierin bepalend. Ik ben trots op ieder van hen en ik ben ervan overtuigd dat we met elkaar de opwaartse lijn kunnen doorzetten. Daarnaast bedank ik zeker ook onze reizigers voor het vertrouwen.”
Over het onderzoek
De OV-Klantenbarometer is hét klanttevredenheidsonderzoek in het regionale openbaar vervoer. Het wordt jaarlijks gehouden onder reizigers in bus, tram, metro, regionale trein en boot. In het najaar van 2017 werd het voor de zeventiende keer uitgevoerd. Landelijk vulden maar liefst 86.705 reizigers een schriftelijke enquête in, waarbij zij rapportcijfers gaven aan de verschillende aspecten van hun reis. Dat het onderzoek in het hele land op dezelfde wijze wordt gehouden is uniek in Europa. Alle resultaten zijn te vinden op:
www.crow.nl/ov-klantenbarometer2017